A vegetáriánus életstílust gyakran összekötik az
erőszakmentesség értékével, vagyis a velünk született tisztelettel az összes
élő dolog iránt. Az erőszakmentesség azon a megértésén alapszik, hogy
egy emberi lény természetes természete a béke, a rend és a harmónia. Az
erőszakmentesség, vagy ahimsa nem pusztán egy keleti életszemlélet, de az ősi
nyugati kultúrákban is nagyon szilárdan hittek ebben. Az egyik legjobban ismert
vegetáriánus abból az időből, a filozófus-tudós, Pitagorasz.
Pitagorasz egy görög szigetről,
Szamoszról származott. Több, mint húsz évig tanult Egyiptomban, majd
dél-Olaszországban telepedett le, ahol megalapította a tudósok első közösségét.
Ez a közösség arról volt ismert, hogy az igazságot kutatták. A tudomány célját
abban látták, hogy el kell érni, és fel kell fedezni az igazságot, amit realitásnak neveztek. Nem a tények és tárgyak igazságát, ahogy ez most a modern
tudományokban történik, de az igazságot, amely az Univerzum szabályát jelenti,
amit a filozófus tudósoknak a csenden, a tiszta gondolaton és a tudáson
keresztül kellett felfedezniük. Ez minket Albert Einstein nagyon jól ismert
kijelentésére emlékeztet: „én szilárdan hiszek abban, ahogy az ősök is hitték,
hogy a tiszta gondolat tudja megérinteni a realitást.” Tehát, a pitagoraszi
iskolának a célja az volt, hogy az én újra összekapcsolódjon az univerzális
realitással, azt újból felismerje, vagyis személyesen megtapasztalja a Kozmosz
eredeti és alapvető harmóniáját. A Kozmosz harmóniát, egyensúlyt, békét és
rendet jelent az örökkévaló Univerzumban. Az emberi élet, valójában az összes
élet ennek a kozmikus harmóniának és rendnek volt a része. De ki tudja
megtapasztalni az eredeti harmónia kozmikus mintázatát? Pitagorasz számára csak
azok voltak erre képesek, akik csendben, koncentráltan és erőszakmentesen
tanultak. Egy erőszakos karakter, egy erőszakos tett leblokkolja a keresőt,
megállítja őt abban, hogy belépjen a kozmikus harmónia megértésébe és
megtapasztalásába. Ezért a közösség összes új tagjának két éven keresztül meg
kellett őrizni a csendet /néhányan öt évig is csendben maradtak/, mielőtt
megengedték nekik, hogy kutassanak és részt vegyenek a kísérletekben és megbeszéléseken.
Ennek a csendnek az volt a célja, hogy a tudatot és az intellektust teljesen
szabaddá tegyék a haszontalan gondolatoktól és vágyaktól, amik olyanok voltak,
mint a felhők és hegyek, amik elrejtik az igazság fényét. A csendnek ott volt a
dupla szerepe, a tudat megtisztítása, de az is, hogy segítse az Örökkévaló
Eggyel való kapcsolatot a gondolat által, vagyis, hogy elérjék a Kozmosz isteni
felépítését. A csend gyakorlásával együtt az igazság keresőinek tiltott volt,
hogy bármilyen típusú húst egyenek. Pitagorasz, ugyanúgy, mint az indiai
szentek, hitte, hogy az erőszakos energia, ami a leölt állatokból jön,
megsemmisíti a tudat békéjét és ennek az a következménye, hogy nem tudják
elérni a realitást. Abban hittek, hogy a realitást csak akkor lehet elérni és azzal
összekapcsolódni, amikor a tudat tiszta és áttetsző. Bármilyen típusú
erőszakosság megsemmisíti a tisztaságot és átláthatóságot. Azoknak, akik ehhez
az iskolához akartak csatlakozni, jó karakterrel kellett rendelkezniük. Senkit
nem fogadtak el, bármennyire okos, vagy fontos volt, ha bármilyen módon erőszakos személyiséggel rendelkezett, például: hazudott, lopott, vagy bármilyen
fizikai erőszakban vett részt. A kutatóknak meg kellett őrizniük a cölibátust
is, mert teljes koncentrációra volt szükség a tanulmányban. Pitagorasz mélyen hitte,
hogy mindezek szükségesek, mert teljes tisztaságra van szükség ahhoz,
hogy valaki elérje az élet igazságát.
Az igazságot kutatni, azzal kísérletezni, vagy azt
megbeszélni, önmagában nem elegendő. Az igazságot csak intellektuális
folyamaton keresztül nem lehet elérni, de a tudatot és intellektust egy olyan
befogadó állapotba lehet helyezni, hogy az isteni igazság kinyilvánítsa önmagát
a becsületes keresőnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése